Buffelen!

24 november 2024 - Oliveira do Hospital, Portugal

We zijn nu bijna een week bij Stuart (en Mark) op de Quinta. We zijn iedere dag buiten bezig met verschillende werkzaamheden, zoals het ontruimen van een bouwval, het wieden van de moestuin en het demonteren van een 'dome' (zie foto's). 's Middags en 's avonds bereidt Stuart in ruil voor het buffelen een lekkere biologische maaltijd. Tussendoor verkennen we de omgeving op de fiets, hebben een museum bezocht over de Romeinse tijd in deze streek en zijn vandaag met Stuart naar de Mercado (een overdekte markt) geweest. Aan de overkant zaten de Portugezen in de houtskoolwalm hun gekochte vlees zelf te bereiden op de barbecue onder het genot van een rood wijntje. En dat om 10.00 uur in de ochtend, we voelden ons echt toeristen met ons kopje koffie!
Het wil nog niet echt vlotten met de Portugese taal, ons Engels wordt echter met de dag beter;).  We oefenen elke dag met duolingo, want het is wel een prachtige melodieuze taal, we houden vol. 
Abel blijft vooralsnog heel dichtbij de camper, hij vindt Lagoona de hond toch wel imponerend. De hond wil vriendjes worden, Abel denkt er voorlopig nog niet aan! Ook Mark, de andere vrijwilliger, heeft twee honden, deze blijven wel aangelijnd omdat ze anders achter de schapen aangaan. Naast de schapen lopen er ook kippen en kukelende haantjes rond, het duurde even voordat we aan de herrie 's nachts gewend waren. We mogen fruit plukken, de kaki's en granaatappels zijn nu rijp. De sinaasappelen krijgen al een mooi kleurtje, deze moeten nog even verder rijpen. 
Gisteren hebben we meegeholpen aan een bijzonder project; Stuart heeft een 'dome' cadeau gekregen van een bevriende Engelsman (Josh) uit de buurt. We zijn de hele dag bezig geweest om het gevaarte stukje bij beetje uit elkaar te halen en hier naartoe te transporteren. Komende week gaan we een begin maken om hem op te bouwen, dat wordt nog een hele puzzel! Ieder raampje en houder heeft zijn eigen kleur en lengte. Gelukkig komt Josh helpen, hij heeft de dome zelf ontworpen. Stuart gaat hem gebruiken als kweekkas en meditatieruimte. 
Ondertussen voelt het alsof we midden op zee zitten, er woedt hier een flinke storm. We schommelen lekker mee, al hoewel het vannacht spannend was of we overeind bleven met de camper, het ging echt flink tekeer!
Nu lekker relaxen, lezen, filmpje kijken onder het genot van een hapje en een drankje. 
Morgen weer nieuwe avonturen!

Foto’s

2 Reacties

  1. Hennie:
    24 november 2024
    Wat een prachtige foto's! Wat fijn, dat jullie het naar je zin hebben en een mooie toegevoegde waarde. Volgens mij vermaken jullie je prima. Die Dome is groot 😱 dat wordt nog een hele klus. Portugees is inderdaad een prachtige taal, maar super moeilijk met die zangerige klemtonen.
    Geniet lekker daar! Van het weer en van elkaar. Wij hebben de eerste sneeuw gehad vrijdag compleet met sjaal en handschoenen en vandaag kan het 16 graden worden.....
  2. Marja kluver:
    1 december 2024
    Hoi, leuk om weer even jullie reisverhalen te lezen en de foto's te zien!!